Points of view dag 2
04/02/2020Points of view dag 4
07/02/2020
- We
don’t think in selections but in
solutions: wat is de beste plek voor deze cliënt. En niet, past die hier wel?
- Verpleegkundigen
en verzorgenden empoweren en triage en (oneigenlijke) taken van de arts over
laten nemen.
- Een
fijne woonleefomgeving heeft een positief effect op gezondheid en welzijn.
- Elke
client is welkom, geen selectie aan de poort. Moeten we het opname-overleg dan
maar afschaffen?
- Team reflecteert
zelf op wat goede zorg is zonder multidisciplinaire benadering.
- Arts
meer op afstand.
- Bieden
van QoL door in gesprek te gaan met de clienten zelf.
- In de
maatschappij meer ‘elderly homes’ of ‘senior homes’ met als doel bieden van
welzijn (en preventie) en efficiency (concentratie van zorg)
- Ook
hier de hoofdzuster in de hoofdrol. Weinig / selectieve inzet van behandelaren.
- Geen onderscheid maken in doelgroepen en geen
problemen zien maar mogelijkheden en doen wat er toe doet.
- Ørestad Plejesenter:
- empowerment
of nursing stad
- I
don’t like selection, I like solution
- Betrokken
directeur, houdt van haar mensen (bewoners en personeel) Verpleeghuis oogt toch
nog vrij ziekenhuisachtig/klinisch.
- KL: langer wachten op plek in verpleeghuis geeft
meer spoedzorg Veel acute teams (verplicht per gemeente).
- Zorg voor burgers is georganiseerd als
levensloop bestendig. Geeft dilemma’s als zorg niet meer voldoet.
- De vraag is welke selectie van patiënten we te
zien krijgen in de verpleeghuizen. Het gevoel heerst dat de selectie in onze
verpleeghuizen complexere patiënten geeft. Of is het onze bril als SO? Zien wij
door onze hoge specialistische opleiding meer problemen, die in Denemarken niet
gezien worden? Wat je niet ziet, kun je ook niet behandelen?
- De gemeente bepaalt wat de kwaliteitsstandaard
is (bv burger heeft recht op min 2x per week douchen). Geeft regionale
verschillen.
- Therapeuten zijn niet in loondienst, want zorg
kan niet voorzien in het blijvend ontwikkelen en opleiden van hun expertise.
- Kracht van de eenvoud, geeft de sterke focus op
de (basis)zorg
- Een keuken/huiskamer op 25 appartementen
- Lock and unlock de medicinelist, by transfering
the client to hospital or residence or elsewhere
- Verantwoordelijkheden KL (local government):
- Onderzoeken of er mogelijkheden zijn om goede weekendkrachten
te krijgen zodat vaste medewerkers minder weekenden en feestdagen hoeven te
werken. Zodat het werken aantrekkelijker wordt
- Het verpleeghuis in Orestad heeft veel oog voor
eigen regie en zelfstandigheid dit zorgt voor geborgenheid. De medewerkers en
de arts werken samen om de wensen te kunnen uitvoeren.
- Wat kan de oudere nog zelf en hoe kunnen wij
ervoor zorgen dat het in Nederland weer geaccepteerd wordt dat wat je als
oudere met een beperking nog zelf kan ook zelf gaat doen
- POV: Complexe zorg, we hebben het (nog) niet
gezien. Toch wonen in Denemarken mensen Max 2 tot 2,5 jaar in verpleeghuizen en
overlijden dan.
- Hoelang
wonen mensen in Nederland gem. In verpleeghuizen?
- Zegt
dat iets over complexe zorg?
- Je
moet financiering als systeem zien i.p.v. losse financiering van onderdelen dan
ontstaat er een incentive voor preventie, voor verplaatsing van zorg etc
- Instorten
verloopt voor iedereen anders. Sommigen houden vol en wachten tot het moment
daar is, bij anderen is een afwisseling van pieken en dalen
- Als
je open bent over successen en moeilijkheden, ingewikkelde zaken kan je echt
van elkaar leren
- Opbrengst
van studiereis. Voortdurend evalueren van eigen werkwijze en mogelijke
wijzigingen. Nu al eerste ideeen over anders doen in de praktijk, leuk om daar
zo samen over na te denken.
- POV:
sterke verpleegkundige staf zorgt voor opvang van mensen met hoge zorgvraag in
wat verder vergelijkbaar is met woonzorgcentrum. Vraag blijft waar wonen de
mensen met de meest complexe zorgvraag. Huiskamers lijken nl niet ingericht
voor meeste complexe bewoners met gedragsproblemen
- Er
gaat niets boven het goede gesprek (met bewoners en medewerkers) als start voor
samenwerken aan betere kwaliteit.
- Het
goede gesprek begint met luisteren naar de ander
- therapeutische hond in een verpleeghuis
- is robotisering van de zorg de oplossing?
- in Zweden hebben ze het ook nog niet voor elkaar;
in het ziekenhuis zijn extreem lange wachttijden voor een behandeling
- techniek is verder dan de mens accepteert
- nb: acceptatie door patient is wellicht /
waarschijnlijk anders dan door (mantel ) zorgen
- van vinding tot klantprodukt is nog niet zo
makkelijk, er moet “winst” zijn
- en weer: ik zag nog geen echte innovatie…
- waar kan ik een therapie hond kopen😀
?
- inspirerende maaltijd out of the box, door een
Zweedse Kox