Logo_SOG2025_60pxLogo_SOG2025_60pxLogo_SOG2025_60pxLogo_SOG2025_60px
  • PROGRAMMA
  • OPBRENGSTEN
    • ACTIELIJNEN
    • A | Anders werken
    • B | Anders behandelen
    • C | Anders kennisdelen
    • D | Anders (be)sturen
    • E | Anders organiseren
    • F | Anders positioneren
    • G | Anders opleiden
  • HOE VERDER
  • PUBLICATIES
  • OVER
  • PROGRAMMA
  • OPBRENGSTEN
    • ACTIELIJNEN
    • A | Anders werken
    • B | Anders behandelen
    • C | Anders kennisdelen
    • D | Anders (be)sturen
    • E | Anders organiseren
    • F | Anders positioneren
    • G | Anders opleiden
  • HOE VERDER
  • PUBLICATIES
  • OVER
✕
Points of view dag 2
04/02/2020
Points of view dag 4
07/02/2020
Categorieën
  • Points of view
Tags
  • We don’t think in selections but in solutions: wat is de beste plek voor deze cliënt. En niet, past die hier wel?
  • Verpleegkundigen en verzorgenden empoweren en triage en (oneigenlijke) taken van de arts over laten nemen.
  • Een fijne woonleefomgeving heeft een positief effect op gezondheid en welzijn.
  • Elke client is welkom, geen selectie aan de poort. Moeten we het opname-overleg dan maar afschaffen?
  • Team reflecteert zelf op wat goede zorg is zonder multidisciplinaire benadering.
  • Arts meer op afstand.
  • Bieden van QoL door in gesprek te gaan met de clienten zelf.
  • In de maatschappij meer ‘elderly homes’ of ‘senior homes’ met als doel bieden van welzijn (en preventie) en efficiency (concentratie van zorg)
  • Ook hier de hoofdzuster in de hoofdrol. Weinig / selectieve inzet van behandelaren.
  • Geen onderscheid maken in doelgroepen en geen problemen zien maar mogelijkheden en doen wat er toe doet.
  • Ørestad Plejesenter:
    • What we do matters,
    • empowerment of nursing stad
    • I don’t like selection, I like solution
    • Betrokken directeur, houdt van haar mensen (bewoners en personeel) Verpleeghuis oogt toch nog vrij ziekenhuisachtig/klinisch.
  • KL: langer wachten op plek in verpleeghuis geeft meer spoedzorg Veel acute teams (verplicht per gemeente).
  • Zorg voor burgers is georganiseerd als levensloop bestendig. Geeft dilemma’s als zorg niet meer voldoet.
  • De vraag is welke selectie van patiënten we te zien krijgen in de verpleeghuizen. Het gevoel heerst dat de selectie in onze verpleeghuizen complexere patiënten geeft. Of is het onze bril als SO? Zien wij door onze hoge specialistische opleiding meer problemen, die in Denemarken niet gezien worden? Wat je niet ziet, kun je ook niet behandelen?
  • De gemeente bepaalt wat de kwaliteitsstandaard is (bv burger heeft recht op min 2x per week douchen). Geeft regionale verschillen.
  • Therapeuten zijn niet in loondienst, want zorg kan niet voorzien in het blijvend ontwikkelen en opleiden van hun expertise.
  • Kracht van de eenvoud, geeft de sterke focus op de (basis)zorg
  • Een keuken/huiskamer op 25 appartementen
  • Lock and unlock de medicinelist, by transfering the client to hospital or residence or elsewhere
  • Verantwoordelijkheden KL (local government):
    • Hospitals
    • General practitioners
    • Psychiatry
    • Secondary prevention
  • Onderzoeken of er mogelijkheden zijn om goede weekendkrachten te krijgen zodat vaste medewerkers minder weekenden en feestdagen hoeven te werken. Zodat het werken aantrekkelijker wordt
  • Het verpleeghuis in Orestad heeft veel oog voor eigen regie en zelfstandigheid dit zorgt voor geborgenheid. De medewerkers en de arts werken samen om de wensen te kunnen uitvoeren.
  • Wat kan de oudere nog zelf en hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het in Nederland weer geaccepteerd wordt dat wat je als oudere met een beperking nog zelf kan ook zelf gaat doen
  • POV: Complexe zorg, we hebben het (nog) niet gezien. Toch wonen in Denemarken mensen Max 2 tot 2,5 jaar in verpleeghuizen en overlijden dan.
  • Hoelang wonen mensen in Nederland gem. In verpleeghuizen?
    • Zegt dat iets over complexe zorg?
    • En de rol van SO?
    • Je moet financiering als systeem zien i.p.v. losse financiering van onderdelen dan ontstaat er een incentive voor preventie, voor verplaatsing van zorg etc
    • Instorten verloopt voor iedereen anders. Sommigen houden vol en wachten tot het moment daar is, bij anderen is een afwisseling van pieken en dalen
  • Als je open bent over successen en moeilijkheden, ingewikkelde zaken kan je echt van elkaar leren
    • Opbrengst van studiereis. Voortdurend evalueren van eigen werkwijze en mogelijke wijzigingen. Nu al eerste ideeen over anders doen in de praktijk, leuk om daar zo samen over na te denken.
    • POV: sterke verpleegkundige staf zorgt voor opvang van mensen met hoge zorgvraag in wat verder vergelijkbaar is met woonzorgcentrum. Vraag blijft waar wonen de mensen met de meest complexe zorgvraag. Huiskamers lijken nl niet ingericht voor meeste complexe bewoners met gedragsproblemen
    • Er gaat niets boven het goede gesprek (met bewoners en medewerkers) als start voor samenwerken aan betere kwaliteit.
    • Het goede gesprek begint met luisteren naar de ander
      • therapeutische hond in een verpleeghuis
      • is robotisering van de zorg de oplossing?
      • in Zweden hebben ze het ook nog niet voor elkaar; in het ziekenhuis zijn extreem lange wachttijden voor een behandeling
      • techniek is verder dan de mens accepteert
      • nb: acceptatie door patient is wellicht / waarschijnlijk anders dan door (mantel ) zorgen
      • van vinding tot klantprodukt is nog niet zo makkelijk, er moet “winst” zijn
      • en weer: ik zag nog geen echte innovatie…
      • waar kan ik een therapie hond kopen😀 ? 
      • inspirerende maaltijd out of the box, door een Zweedse Kox
Deel
0

SOG2025

CONTACT

Specialisme Ouderengeneeskunde
in Toekomstperspectief

INFO@SOG2025.NL

COLOFON

  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
© SOG2025 | Webdesign & realisatie door Discite | Mogelijk gemaakt door AscieGroup in samenwerking met de regiopartners Apeldoorn-Zutphen
    • E-mail