G | Anders opleiden
04/05/2021
A | Anders werken
Inleiding
De laatste jaren zijn de specialisten ouderengeneeskunde belast met extra taken, waardoor we kunnen spreken over taakvervuiling. Een groot deel van deze taken kan gemakkelijk overgenomen worden door andere disciplines. Denk hierbij aan verpleegkundig specialist die een anamnese afneemt of een lichamelijk onderzoek doet. Dit creëert ruimte voor de specialist ouderengeneeskunde om zich te richten op complexe zorgvragen en –handelingen.
Gewenste situatie
Specialisten ouderengeneeskunde zijn het werk aan het doen waar ze werkelijk voor zijn en waarin ze zich als (medisch) specialist kunnen onderscheiden. Hierdoor wordt de beschikbare SO-capaciteit maximaal benut en kan ook aanvullende SO-capaciteit op een verantwoorde manier optimaal worden ingezet.
Einddoelen
- Eindrapportage over (nieuwe) (zorg)doelgroepen kwetsbare doelgroepen en ouderenzorg met adviezen/oplossingen over (her)verdeling en bouw van capaciteit(en) in de regio alsmede toedeling van cliëntenstromen.
- Arbeidsmarktrapportage vanuit medisch perspectief inzake de (toekomstige) positie op de interne en externe arbeidsmarkt met adviezen/oplossingen en een implementatieplan.
- Professie-gebonden rapportage naar de ontwikkeling van het zorgaanbod - de SO-functie - met adviezen/oplossingen over de beleidsmatige inbedding van regionaal opleiden.
Aanpak
- Uitkomsten van landelijk programma regionale capaciteitsraming Duurzame Medische Zorg van de regio Apeldoorn – Zutphen gebruikt als input voor de discussie.
- Discussie entameren en faciliteren tussen verschillende behandelaren rondom het specialisme ouderengeneeskunde faciliteren over verdergaande onderlinge samenwerking en taakzuiverheid.
- Een door de beroepsbeoefenaren zelf (aan)gedragen opvatting/advies over mogelijkheden tot meer samenwerking en onderlinge taaktoedeling.