Logo_SOG2025_60pxLogo_SOG2025_60pxLogo_SOG2025_60pxLogo_SOG2025_60px
  • PROGRAMMA
  • OPBRENGSTEN
    • ACTIELIJNEN
    • A | Anders werken
    • B | Anders behandelen
    • C | Anders kennisdelen
    • D | Anders (be)sturen
    • E | Anders organiseren
    • F | Anders positioneren
    • G | Anders opleiden
  • HOE VERDER
  • PUBLICATIES
  • OVER
  • PROGRAMMA
  • OPBRENGSTEN
    • ACTIELIJNEN
    • A | Anders werken
    • B | Anders behandelen
    • C | Anders kennisdelen
    • D | Anders (be)sturen
    • E | Anders organiseren
    • F | Anders positioneren
    • G | Anders opleiden
  • HOE VERDER
  • PUBLICATIES
  • OVER
✕
A | Anders werken
04/05/2021
F | Anders positioneren
04/05/2021
Categorieën
  • Actielijnen
Tags

G | Anders opleiden

  • Inleiding
  • Gewenste situatie
  • Einddoelen
  • Aanpak
  • Uitkomsten
  • AFSLUITING 2021

Inleiding

Er is geen compleet overzicht van de regionale opleidingscapaciteit. Hierdoor kan de regionale opleidingscapaciteit niet optimaal benut worden en loopt de regio Apeldoorn-Zutphen opleidingskansen mis.

Gewenste situatie

De regionale opleidingscapaciteit voor artsen in opleiding tot SO en daarmee gerelateerde beroepsopleidingen (PA, VS en GZ Psycholoog) is geoptimaliseerd en de SOG-AZ opleidingsfunctie regionaal duurzaam verankerd. De regio Apeldoorn-Zutphen is een aantrekkelijke regio voor artsen om opgeleid te worden tot SO, voor SO’s om te werken en zich verder te ontwikkelen.

Datzelfde geldt ook voor de met de SO’s gelieerde beroepsopleidingen (PA, VS en GZ Psycholoog) en de in ouderenzorg gespecialiseerde verpleegkundigen (regiezorg, verpleegkundig leiderschap). De regio AZ vormt een leerrijke thuisbasis voor coassistenten en opleidings- en/of etalagestages voor AIOS (uit diverse specialismen).

Einddoelen

  • De GOP-AZ is duurzaam verankerd en er zijn in 2022 tenminste 4 PIOG’s actief in opleiding in de regio
  • De SO’s vormen regionale Opleidingsgroep SOG AZ en zorgen actief voor opleidingsactiviteiten in regio
  • Er zijn gecombineerde SO-opleidingsgroepen in regio met benutting beschikbare opleidingsvolumes

Aanpak

Adviesvoorstel met aanpak voor implementatie en borging van de GOP-AZ in 2021 met opleidingsplaatsen 2022

Uitkomsten

Opleiden, leren en ontwikkeling is de afgelopen jaren verworden tot een dominant beleidsthema binnen de regio. Door steeds tijdig in te spelen op het benutten en invullen van opleidingsvolumes binnen de SO-functie(familie) kan vorm en inhoud worden gegeven aan opvolgingsplanning. De opleiding tot SO, PA, VS en GZ-psycholoog zijn daarbij gedurende het programma onder de loep genomen. Op deze wijze is samen verkend of regionaal opleiden van deze professionals een meerwaarde kan hebben op de realisatie van de beschikbare opleidingsvolumes dan wel door het vergroten van de bestaande opleidingsvolumes.

De vraag die hierbij centraal stond ging over het al dan niet positieve effect van regionaal opleiden op het vergroten van de opleidingscapaciteit in de regio. Het resultaat van praktijkonderzoek en praktijkontwikkelingen is dat voor de GZ-psychologen regionaal opleiden gerealiseerd is door de opleidingserkenning van Zorggroep Apeldoorn een regionaal karakter te geven. Voor de opleiding tot SO is een werkboek beschikbaar waarmee gefaseerd regionaal opleiden ingevoerd zou kunnen worden. Deze oplossingsrichting kan elk moment worden gestart als de regionale ambitie dit vraagt. De opleidingen tot VS en PA kunnen in het verlengde van de SO-opleiding op soortgelijke wijze in regionaal verband gestart worden waarbij in alle gevallen regionale opleidingsschema's een verrijking zijn van de leerroutes. Tenslotte is er ook invulling gegeven aan de regionalisering van bij- en nascholing rond inhoudelijke SO-vraagstukken. De uitvoering van een aantal webinars in regioverband toonde aan dat ook hier er sprake is van toegevoegde waarde voor de regionale ontwikkeling van de SO-functie(familie). De beleidsadviezen bevatten heldere standpunten over het benutten van regionaal opleiden als beleidskeuze. In een vervolgprogramma zouden deze adviezen per direct in uitvoeringgenomen kunnen worden zodat er sprake is van het optimaal benutten van de opleidingscapaciteit in de regio. Dit zal leiden tot een stijging van het aantal opleidingskandidaten (opleidingsvolume) waarbij mogelijk ook het behoud na uitstroom van de opleiding groter wordt. Op onderdelen is het wellicht aan te bevelen om middels een of meerdere proeftuinen invulling te gaan geven aan sub-regionale opleidingsactiviteiten.

Hoe staat het met onze gezamenlijke werkvreugde?

Kijk eens in de spiegel en lever je bijdrage aan het Zorgkompas WERKVREUGDE

Ga naar menti.com en gebruik de code 1956 3293

  • 04/05/2021

    A | Anders werken


    Lees meer
  • 04/05/2021

    B | Anders behandelen


    Lees meer
  • 04/05/2021

    C | Anders kennisdelen


    Lees meer
  • 04/05/2021

    D | Anders (be)sturen


    Lees meer
  • 04/05/2021

    E | Anders organiseren


    Lees meer
  • 04/05/2021

    F | Anders positioneren


    Lees meer
  • 04/05/2021

    G | Anders opleiden


    Lees meer
Deel
0

SOG2025

CONTACT

Specialisme Ouderengeneeskunde
in Toekomstperspectief

INFO@SOG2025.NL

COLOFON

  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
© SOG2025 | Webdesign & realisatie door Discite | Mogelijk gemaakt door AscieGroup in samenwerking met de regiopartners Apeldoorn-Zutphen
    • E-mail